Phnom Penh

2 november 2016 - Phnom Penh, Cambodja

Na een lange vlucht en tussenstop in Kuala Lumpur zijn we aangekomen in de hoofdstad van Cambodja: Phnom Penh. Wat een andere wereld! In de Tuktuk van het vliegveld naar het hotel kijken we onze ogen uit. Wat een verkeerschaos, lawaai, drukte en uitlaatgassen. Een mondkapje is zeker geen overbodige luxe.
Na een rustige eerste dag zouden we om 8:00uur opgehaald worden om naar de Killing Fields te gaan. Drie kwartier later dan gepland werden we opgehaald, toch even wennen deze andere perceptie van tijd.
Het gevangenis museum is een oud schoolgebouw waar de tegenstanders van het Khmer regime werden vastgehouden en gruwelijk werden gemarteld tot de dood aan toe. Alle lijken werden naar de Killing Fields gebracht, ook deze plek hebben we bezocht.
De Hilling Fields in Phnom Penh is één van de ruim 300 velden met massa graven in Cambodja. Het is bizar om op de plek te staan waar zoveel lijken hebben gelegen en nog liggen. Uit het respect en omdat het te veel werk is zijn heel veel graven niet geleegd. Met hevige regen komen er nog steeds botten en kledingresten naar boven. Met een audio tour hebben we over de velden gelopen, het kippenvel stond op onze armen. Wat een gruwelijkheden hier hebben plaatsgevonden is ondenkbaar en onvoorstelbaar.
In de middag hebben we alle indrukken laten bezinken bij het zwembad van ons hotel.

Killing Fields   Chillen bij het zwembad