Noord-Peru en de Galapagos eilanden

26 juni 2019 - Galapagos Islands, Ecuador

Nadia bedankt voor je toffe bijdrage, zowel op reis als jouw verhaal!

Wij hebben nadat Nadia vertrok gekozen voor een wat ‘luxer’ verblijf in Cusco. Even bijkomen van de pittige Machu Picchu tour en even geen koude en vochtige kamer en geen gedeelde badkamer. Gewoon wat Nederlandse standaard dus. Hier hebben we twee nachten heerlijk geslapen en genoten van de heerlijke regendouche met misschien wel meer waterdruk dan in de meeste Nederlandse woningen. Vanuit Cusco vliegen we terug naar Lima. Binnenlandse vluchten zijn over het algemeen goedkoop. Als je goed zoekt kan je voor een klein beetje extra, vergeleken met een busreis, net zo goed het vliegtuig pakken. Dus dat doen we dan ook graag 😊
We zijn voor de derde keer in Lima omdat we hebben bedacht dat we naar het noorden van Peru willen en daar de stranden op willen zoeken. Van menig reiziger die we tegenkomen horen we dat er een aantal schitterende stranden zijn.
We verblijven twee nachten in Lima in een goedkoop hostel en delen onze kamer met drie andere. Na de eerste nacht weten we meteen weer waarom onze voorkeur bij een privé kamer ligt. Er werden complete bossen tegelijk gekapt door onze kamergenoot. Zo erg dat wij er allebei wakker van werden en de beste meneer even gevraagd hebben om te keren. De rust was daarna gelukkig weer terug en konden we nacht rustig door slapen. Nacht twee was idem aan de eerste en wederom moesten we hem wakker maken en vragen anders te gaan liggen. Oké, als het niet meer nodig is géén dorm meer voor ons!

Vanuit Lima vertrekken we per bus naar Piura. Deze reis neemt 16uur in beslag (helaas was vliegen nu geen optie). Piura is een stad in het noorden van Peru en word aangeraden als uitvalsbasis naar de stranden. In Piura boeken we een hotel met zwembad, want het zou daar woestijnachtig warm zijn. Aangekomen in Piura is het inderdaad flink warm en zoeken we het hotel op. We krijgen de sleutel van onze kamer en droppen de zware tassen in de kamer en schieten snel in onze zwemkleding. Het is inmiddels namiddag dus opschieten als we nog even willen dompelen in het zwembad. Er is niemand bij het zwembad en wanneer wij ons laten zakken in een van de 4(!) stoelen rondom het zwembad komt de eigenaar aangesneld en gaat als een razende het zwembad schoonmaken. Hij vist er van alles uit en de pomp word aangezet, na 10 min geeft hij het sein dat het zwembad er klaar voor is. Helaas hebben wij teveel gezien en besluiten alleen even onze lichamen onder te dompelen en dan meteen eruit te gaan. Zo, afgekoeld! Tijd voor een alcoholische versnapering!
In dit hotel lijkt het of wij de enige gringo’s zijn tot er plots een blonde vrouw opduikt en wat in het Engels tegen de eigenaar probeert te zeggen. Wij vangen dit meteen op natuurlijk, want zo getraind zijn we onderhand. Deze vrouw (Amber, 59) spreekt geen woord Spaans en de eigenaar geen woord Engels dus wij kijken genietend naar dit tafereel tot Floor zich verplicht voelt bij te springen en even te helpen. Floor kan immers heel wat Spaans en kan Amber prima helpen. Zo zit Amber later bij ons aan het zwembad met een biertje en raken we gezellig aan de praat. Zij komt uit Engeland en reist alleen. Ze is net terug van de stranden en kan ons alles vertellen waar wij naar op zoek zijn. Mancora, daar moeten we heen zegt ze! Na enig online onderzoek blijkt dit ons inderdaad wel te passen. Het is een klein kustdorp en heeft alles voor een strand vakantie. We boeken een hostel met privé kamer en zwembad.

In Mancora aangekomen blijkt het inderdaad zoals verwacht. Zee, strand, surfdudes, restaurants, hostels en allerlei winkeltjes. De perfect place voor een relaxed weekje.
Ons hostel ligt net buiten het ‘drukke’ gebied, op slechts 2 minuten lopen van het kloppende hart van Mancora en het strand. Perfect dus, want daarom betaal je dan ook iets minder als in andere hostels. Ons hostel ziet er HawaÏ-erig uit met al de palmbomen en bamboo gebouwen. Na twee dagen besluiten we dat we hier een week gaan blijven. Gewoon ff geen gereis, geen gestress en heerlijk relaxen. Na een week heb je wel bijna alle restaurants gezien, maar we noemen dit maar een luxe probleem. Het lekkerste restaurant was toch wel degene die heerlijke sushi serveerde.
Vanuit Mancora zijn diverse dagtours te doen. Wij kiezen ervoor om met schildpadden te zwemmen, dit kan een paar kilometer verderop in een vissersdorp. We stappen van een busje in een boot en gaan de oceaan op. Na een half uur varen in een rondje rondom de pier stoppen we uiteindelijk op een steenworp afstand van de pier en het anker gaat uit. Iedereen kan het water in en dan is het wachten op de schildpadden. De gids lokt de schildpadden met eten en binnen no-time worden we aan de kant gebeukt door diverse schildpadden. Dat was wel even schrikken natuurlijk, maar na wat geruststellende woorden van de gids is het eigenlijk best cool ineens. Ook maakt de gids foto’s en op de manier waarop hij de schildpadden even in de goede positie duwt is voor Nick al snel de angst eraf dat zij ons kwaad gaan doen. Het enige wat blijft is dat wij ons in hun zwemwater bevinden en als je niet aan de kant gaat beuken ze je wel aan de kant. Floor kan dit achteraf benadrukken met een aantal krassen op haar benen. Maar wat een gave ervaring is dit. Zie in ons album de video die we hier gemaakt hebben!
Vlakbij Mancora blijkt een nog kleiner kustdorp te zijn waar je haast niemand tegenkomt. We besluiten hier ook twee nachten heen te gaan. Vanuit Mancora is het een half uur met een taxi. We boeken vooraf geen hostel en zien daar wel wat er is qua aanbod. In Punta Sal aangekomen is het inderdaad zoals gezegd, geen kip te zien. We vinden een hostel die ons graag binnen haalt, want er is echt amper een toerist te vinden. We verblijven hier twee nachten en genieten van alles wat er niet is in dit dorp. Hier in Punta Sal besluiten we dat onze volgende bestemming de Galapagos Eilanden gaan worden. Vanuit het zuiden van Ecuador is dit het makkelijkst en goedkoopst om op de dure eilanden te komen. We boeken de bus vanuit Mancora naar Quayaquil in Ecuador.

De busrit en grensovergang gaan gelukkig vrij vlot. We zijn nog maar net de grens over en rijden meteen de bananen velden in. Voor meer dan een uur zien we enkel en alleen waar je maar kijken kan bananenplanten. We zijn in Ecuador! We verblijven twee nachten in Quayaquil om vervolgens het vliegtuig te pakken naar een van onze  bucket-top-list bestemming te gaan, de Galapagos Eilanden.

De Galapagos Eilanden is een bestemming die niet voor iedereen toegankelijk is. De kosten die je ervoor moet maken zijn echt schrikbarend. Gelukkig hebben wij de mogelijkheid deze plek te bezoeken en zetten dan ook voor even de budget mindset uit genieten we acht dagen van deze bijzondere plek op aarde.
Vanaf het vaste land is het ongeveer twee uur vliegen. Alles gaat volgens schema en we landen op een onbewoond eiland ten noorden van Santa Cruz. Vanaf het vliegveld gaan we per bus naar het kanaal waar een boot ons naar Santa Cruz vaart. Tijdens de bootrit zien we al een groep blauwvoetgenten (pinguins met blauwe voetjes). Vanaf dit punt is het nog zo’n 45 min in een bus naar het havenplaatsje Puerto Ayora. Vanuit dit dorp gebeurd alles en hier zijn ook de hostels.
We hebben een hostel geboekt wat niet de perfecte ligging heeft, maar de recensies zijn lovend. Dat is ook wat waard. Dat het niet de perfecte ligging heeft merken we meteen nadat we uit de bus zijn gestapt. We lopen ongeveer een half uur om bij het hostel te komen. Het ligt ver van de haven en het ‘centrum’. Maar ach, van een beetje lopen kijken we niet meer op. We checken in bij het hostel en droppen de spullen in onze kamer. Omdat we ‘slechts’ acht dagen hebben gaan we direct op pad. Het Charles Darwin Research Center is op de route richting de haven en het centrum. Om direct kennis te maken met de dieren die er leven op en rond de eilanden lijkt dit ons een goede plek om te bezoeken.
Het Darwin center is heel ruim opgezet en bevat diverse gebouwen waar men diverse onderzoeken doet. Ook hebben ze een schildpadden broed centrum. Meteen bij het betreden van het terrein worden we geconfronteerd met de wilde dieren, langs en op het pad liggen de zwarte zee leguanen te ‘chillen’. Hoe voorzichtig we nog zijn proberen we stiekem en snel langs de diertjes te glippen. De leguanen zijn van formaat voet tot zo’n formaatje baby alleen hebben ze dan nog een staart van 40 cm. En als je ze bekijkt lijken het net dinosauriërs met hun stekels op hun rug en hoofd. Het research center is niet heel boeiend zoals we van tevoren hadden bedacht. Ook heel veel informatie rondom Charles Darwin vinden we niet echt, hierbij helpt Wikipedia later veel meer. De schildpadden broedplaats is druk bezet, blijkbaar lukt het fokken goed met deze prachtige dieren. De grootste en zwaarste die er rond loopt weegt ruim 250kg. Echt een flink beest om te zien.
Na ons bezoek aan het research center gaan we het centrum en de haven verkennen. We hebben via internet veel tips en aanbevelingen gevonden over de eilanden. Je kan er heel veel zelf doen zonder al teveel kosten te maken. Dus tijdens een heerlijke cocktail aan de haven maken we de plannen voor de volgende dagen. We besluiten om in ieder geval nog één ander eiland te bezoeken, Isla Isabella. Dit eiland zullen we later in de week aan doen.

De volgende dag staan we vroeg op want het inbegrepen ontbijt is van 7-8am. In eerste instantie vroegen we ons nog af waarom het zo vroeg moest zijn. Maar al snel was het duidelijk, vroeg eruit is veel doen en veel zien. Een productieve dag ervan maken!
We gaan deze tweede dag te voet naar ‘Tortuga Bay’. De barman van ons hostel zegt dat hij op veel stranden is geweest in de wereld, maar dat dit de mooiste is waar hij ooit geweest is. En hij had absoluut gelijk. Wat een geweldig mooi wit strand met zand als babypoeder, overal pelikanen en leguanen. En golven zo wild dat je er absoluut niet mag zwemmen. Je loopt langs dit strand door naar een plek waar je wel mag zwemmen, dus even geduld. Ondertussen bekijken we een oneerlijk, maar natuurlijk gevecht. Een grote vogel (geen idee wat voor) heeft een kleine leguaan in het vizier. Hoe hard de leguaan ook probeert de zee in te vluchten lukt het de vogel telkens om hem in zijn nek te pakken en te proberen deze te breken. Na enkele minuten besluiten we maar door te lopen en het geweld achter ons te laten. We komen uiteindelijk in de baai waar zwemmen is toegestaan. De zee is hier extreem kalm en dus perfect voor een verfrissende duik. Ondertussen worden we aangesproken door een local die aanbied om per boot terug naar de haven te gaan. Goed idee vinden we, want ondertussen hebben we er alweer ruim 1,5 uur in de hitte lopen op zitten. We worden netjes afgezet in de haven en lopen de pier op waar onze eerste ontmoeting plaats vind met een zeeleeuw. Heerlijk uitgestrekt ligt hij op een van de zitbankjes op de pier. We hadden dit al veel gelezen, maar om het dan toch in het echt te zien is wel heel gaaf. Ook deze zeeleeuw passeren we nog enigszins met spanning.
Het is nog begin van de middag en besluiten nog een uitstapje te maken. Via een taxiboot en een wandeling kom je bij een zwemgrot. We huren een snorkelset en gaan op pad. Deze zwemgrot is uniek omdat hier zeewater en het zoete water uit het binnenland samen komen. Dit maakt het water onwijs helder en dus een schitterende ervaring om te zwemmen. Het is niet heel groot en het water vooral koud, dus na een keer heen en weer gezwommen te hebben gaan we het water weer uit.

De volgende dag gaan we per boot naar Isla Isabella. De boot vertrekt om 7am en zal er ongeveer twee uur over doen. Op internet wordt deze rit ook wel de kotsboot genoemd. De bootreis gaat voor ons beide prima en met een beetje muziek in onze oren is de twee uur zo voorbij. Direct bij aankomst in de haven worden we begroet door tientallen zeeleeuwen die her en der op de pier, op de paden en op zitbanken liggen te chillen. Geweldig om dit wildlife te mogen ervaren.
We checken in ons hostel in en gaan ook hier meteen op pad. We gaan op zoek naar een fietsverhuurder. Op dit eiland is een fietstocht langs mooie stranden, verborgen baaitjes en schitterende landschappen. Onderweg meeten we wilde landschildpadden, zeeleguanen en flamingo’s. We nemen nog een duik in de zee waar we omringd worden door mangroven wat het erg mooi maakt. De fietstocht is zo’n 15 kilometer heen en 15 kilometer terug. En met alles stops erbij zijn we in de namiddag terug bij de fietsverhuurder. Van alle indrukken zijn we best een beetje moe en kopen beide een alcoholische versnapering en drinken deze op het strand op waar we genieten van de uitzichten.

De volgende dag hebben we bij een touroperator onze snorkel tour naar ‘Los Tuneles’ geboekt voor de dag erna. Even ter indicatie waarom we noemde dat alles zo duur is op de eilanden. Deze tour is per boot en duurt ongeveer 5 uur. Hierin zit de huur van een snorkelset en lunch(broodje + fruit + water), kosten 105 dollar per persoon. Vandaag gaan we op aanraden van diverse websites snorkelen in een baai vlakbij de haven. Vanaf de haven loopt een boardwalk naar deze baai. De boardwalk loopt tussen de mangroven en als het vloed is staat het zeewater bijna tot aan je voeten. Deze boardwalk blijkt een ideale slaapplek te zijn voor zeeleeuwen. We hebben nog niet eerder te maken gehad met deze dieren op een manier dat zij daadwerkelijk in onze weg liggen. We durven dus niet verder te lopen omdat deze schattige dieren midden op het pad liggen. Uiteindelijk vinden we onze weg van het pad af door de mangroven en om de zeeleeuwen heen. We lopen de boardwalk af en komen uit bij een super mooie baai. Ook hier ligt weer een zeeleeuw te slapen, maar gelukkig niet in de weg. Het is schitterend om hier te snorkelen en zien dan ook diverse vissen.
Op de terugweg liggen er ineens veel meer zeeleeuwen, ook zwemmen ze rond en springen op en af de boardwalk. Sommige zeeleeuwen schreeuwen en krijsen erbij wat Floor niet kan waarderen en durft nu helemaal niet meer in de buurt te komen. Na enkele minuten te staan twijfelen komt er een man vanaf de andere kant die eruit ziet als gids en hij loopt gewoon netjes langs en over de zeeleeuwen. Hij ziet ons twijfelen en besluit ons even te begeleiden langs en over de zeeleeuwen. Dat ging eigenlijk best prima achteraf. Ze doen werkelijk niks zolang je ze niet lastig valt en gewoon doorloopt. Al moet je wel extra voorzichtig zijn bij de moeders met baby’s.

Ook op Isla isabella is er een schildpadden broedcentrum en de looproute er naar toe is geweldig. Over plassen met flamingo’s, door bossen mangroven en over het uitgestrekte lava landschap. Dit schildpadden centrum heeft wat meer info als de vorige dus we maken hier beter kennis met deze dieren dan op Santa Cruz. We maken zelfs zo goed kennis met deze dieren dat ze ons even voor onze neus voordoen hoe dat voortplanten werkt. We hebben ons rot gelachen, zie de filmpjes in ons album voor wat eigen vermaak 😉 Ook deze dag sluiten we af met een biertje en een wijntje op het strand, genieten!

De volgende dag is het tijd voor onze snorkel tour. Vanaf dat we de haven verlaten is het al opletten geblazen of er dieren te spotten zijn. Na een half uur varen ziet de kapitein iets waarvoor hij stopt. Even kijken we zoekend om ons heen tot dat we telkens twee vinnetjes boven het water uit zien steken. Een gigantische manta ray. We schatten het erop dat hij zo’n 3 meter spanwijdte heeft, best indrukwekkend dus! Onderweg zien we er nog enkele.
De snorkel tour is werkelijk geweldig mooi. Het gebied waar we snorkelen heet Los Tuneles. Dit komt doordat de vulkaan uitbarstingen uit het verleden hebben gezorgd voor tunnels waardoor de lava richting zee stroomde. Inmiddels is de zeespiegel enorm gestegen en staat het volledig onder water. Dit heeft een enorm mooi effect en de zee is er super stil waardoor je heel mooi zicht hebt onder water. We ontmoeten tijdens de snorkeltour diverse dieren; Haaien, sting-rays, zeeschildpadden en zeepaardjes. Super tof! Zie ook hier weer onze foto’s en video’s, want we hebben ze er allemaal op.

De volgende dag staan we netjes om 13:30uur op de pier voor de boot terug, alleen vertrekt de boot ineens een uurtje later, tja Zuid-Amerika hé. De bootreis is weer twee uur, dus we komen aan het einde van de middag weer aan op Santa Cruz. Na het avond eten kopen we een biertje en gaan we op de pier zitten. De pier en het water is in de avond verlicht en dan verschijnen er diverse dieren. Zo spotten we enkele haaien en genieten we van twee zeeleeuwen die druk in gesprek zijn en elkaar achterna zitten op de pier.

We hebben dan nog één volle dag op Santa Cruz om vervolgens de volgende dag vroeg op te staan en weer terug te vliegen naar het vaste land van Ecuador. Op de laatste dag bezoeken we de natuurlijke tunnels die wat verder landinwaarts liggen. Ook hier is het ontstaan door de lavastromen. De tunnel die wij nemen is ongeveer 1 km lang. Er lopen nog diverse tunnels, maar deze zijn niet allemaal toegankelijk omdat ze niet veilig zijn of bijna volledig geblokkeerd zijn door instortingen. In de tunnel die wij bezoeken komen we ook diverse instortingen tegen, maar met een beetje klimmen en klauteren is het prima te doen. De tunnel is ongeveer 4-5 meter breed en 4-5 meter hoog. Heel bijzonder om te zien dat dit door een natuurverschijnsel is ontstaan. We laten ons na de tunnel door een taxi afzetten in de haven en besluiten met een snorkelset nog even het strand op te zoeken.
Voor het avondeten hebben we als advies gekregen om in het centrum een straat te bezoeken waar meerdere restaurants zitten. Deze hebben allen hun terras meubels op straat gezet en zo zit je over 100 meter in een volle straat te tafelen. Het voornaamste wat je hier kunt eten is vis. Omdat wij nog nooit kreeft hebben gegeten bestellen we een kreeft. Hij wordt klaar gemaakt met een knoflooksaus en smaakt daarom heerlijk. De happy hour cocktail aanbieding maakt het helemaal af en voldaan gaan we terug naar ons hostel. De acht dagen Galapagos zitten erop!

1. Patricia:
    26 juni 2019
    Super gave dingen weer gedaan zeg! Het geld meer dan waard als ik het zo lees. X
  2. Margreet:
    26 juni 2019
    Bedankt voor dit, wederom geweldige verslag. Echt heel leuk om te lezen. En wat hebben jullie al veel gedaan en gezien, ongelofelijk!!
  3. Moeders:
    26 juni 2019
    Wat een geweldige verslag weer! Zo beeldend geschreven! Echt leuk om te lezen!
  4. Ingeborg:
    26 juni 2019
    Wat superleuk om te lezen, en zo mee te reizen op jullie avontuur!
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag 😉
  5. Vaders:
    26 juni 2019
    Een collega van mij is nu op vakantie in Peru, maar de galapagos eilanden gaat hij niet naartoe want dat kan niet zei hij. Wel dus. Lekker puh.
  6. Nathalie:
    4 juli 2019
    Super mooie foto's!! Kan me voorstellen dat de Galapagos hoog op jullie lijstje stond😃