Buenos Aires

13 maart 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Buenos Aires de stad vol streetart, mega steaks en wijn die je alleen per fles kan bestellen.
Voor nu verlaten we deze enorme stad even. Op het moment van schrijven zitten we in een bus die ons naar Puerto Iguazu brengt. Een busreis van maar liefst 18(!) uur. In Iguazu zijn de bekende watervallen te vinden wat volgens vele adembenemend moet zijn. We zullen hier 4 nachten blijven om de tijd te nemen om deze natuur attractie te bewonderen. We hebben een 'casa particular' geboekt, soort Airbnb. We zijn erg benieuwd hoe dat zal zijn bij een local.

Buenos Aires is een grote en drukke stad. Veel hoogbouw en smalle wegen maakt het wat chaotisch op sommige plekken. Ons hostel zat op zo’n plek en dat was wel even wennen. Vooral de dag van aankomst was dit meteen even schakelen. Naast dat het ruim 30 graden was (zelfs de taxichauffeur klaagde over de hitte) hadden we ook net een lange vlucht achter de rug van 14 uur. Beide waren we moe en moesten dus ook even wennen. De rij bij de immigratie duurde voor ons 1,5 uur, zoals je het op tv ziet. Met een beetje bluf over ons vertrek uit Argentinië kregen we gelukkig toegang tot het land. In Zuid-Amerika geven ze geen visa, je moet aan kunnen tonen dat je binnen 90 dagen weer vertrekt. Dit kan je het beste aangeven met een vliegticket. Alleen wij zijn niet van plan met het vliegtuig te vertrekken, maar waarschijnlijk met een bus en dat wordt niet altijd geaccepteerd. Maar gelukkig bestaan er maatschappijen waar je een vliegticket kunt boeken welke zonder extra bevestiging van onze kant binnen 24 uur vervalt. Zo kan je de immigratiedienst dus redelijk makkelijk tevredenstellen.Nadat we waren ingecheckt in ons hostel hebben we onszelf getrakteerd op een lekker koud drankje en hebben we in ontspannen toestand gekeken naar de planning van de dagen die zouden komen voor ons in Buenos Aires.

In eerdere trips hebben we ‘free-walking-tours’ gedaan. Dit zijn dus gratis wandel tours welke gebaseerd zijn op fooi. Je betaalt aan het einde van de tour hoeveel jij het waard vond. Dit fenomeen vindt over de hele wereld plaats en werkt dus blijkbaar goed. Zodoende ging onze zoektocht in BA dus ook naar dit soort tours. En die waren er gelukkig!
BA is zoals we eerder schreven enorm groot. Voor ons was de centrum kern uiteraard het meest interessant. En dan is het nog steeds heeeel groot. Het centrum gedeelte is verdeeld in meerdere wijken. Wij hebben twee dagen achter elkaar tours gedaan waarin we per dag één wijk bezochten.
Recoletta is zo’n wijk waar we een tour gedaan hebben. Onze gids Dominique was zeer toegewijd en goed onderlegd in de geschiedenis van de stad en het land. Ofwel ze wist ons constant te boeien met haar verhalen. Door deze tours zie je de highlights en krijg je ook een stukje geschiedenis mee van de stad. Ondanks dat Argentinië een derdewereldland is zie je dit er in BA niet van af. Als je door de straten loopt zou je bijna denken dat je in Parijs loopt met de sierlijke balkonnetjes en kunstige buitenmuren.Grappig feitje: in BA staat een Mc Donalds die alleen koosjer eten verkoopt. De enige andere plek in de wereld waar je dit vindt is Israël. De tour eindigde bij een enorm oude boom van minimaal 300 jaar.

Walking tour Recoleta

Na de tour hebben we de wereldberoemde bovengrondse begraafplaats bezocht. Deze begraafplaats is voor velen bekend omdat hier Evita begraven ligt. Begraven? Dat is niet helemaal waar. Het is een compleet dorp met tinyhouses waar men bovengronds in de kist in de huisjes ligt. Erg indrukwekkend en een beetje creepy in het begin. Je kan hier goed verstoppertje spelen, wel met het risico dat je niet voor het donker gevonden wordt. Het is enorm groot en in al deze ‘huisjes’ liggen vaak meerdere mensen, complete families. De huisjes zijn van de duurste materialen gemaakt en hoe groter hoe meer geld deze families hadden en omdat ook te tonen. Je kijkt werkelijk je ogen uit en valt van de ene verbazing in de andere. Wie er allemaal precies begraven liggen en wat hun verhalen zijn weten we niet want we hadden de tour gemist omdat we nog iets te veel op Nederlandse snelheid leven. Het geld wisselen duurde iets langer dan gedacht (3 kwartier!)

Cementerio de la Recoleta

Palermo is de andere wijk waar we een walking tour hebben gedaan. Dit was een ‘not-so-free-free-walking-tour’. Zelfde organisatie, maar toch werd er een fee vooraf gerekend. Deze tour stond in het teken van Street art. Je vindt heel veel Street art in Palermo en ook andere wijken in BA. Dit komt ook omdat het legaal is als de artiest toestemming heeft van de eigenaar van het pand/woning. We hebben hele mooie, ingewikkelde en super grote ‘schilderijen’ gezien. Heel gaaf.

Streetart

Zelf hebben we ook nog wat rond gehobbeld de afgelopen dagen en kwamen ook in een theater terecht dat is omgebouwd tot boekenwinkel. Natuurlijk hebben we hier ook even een boek gekocht. Wel in het Engels want ons Spaans is nog veel te slecht. Gelukkig zijn de Argentijnen vriendelijk en komen we er met wat Spaans, Engels en handen en voeten meestal wel uit. Al snappen we nog niet zo heel veel van Movistar (onze sim kaart provider) waardoor we dus nog steeds moeten doen met de WIFI. Floor haar telefoon heeft daarnaast (opnieuw) een regiolock en de unlockcodes komen binnen 6 weken binnen vanuit Korea. Hopelijk geeft KPN het telefoonnummer nog even niet aan iemand anders.

In het fotoalbum Buenos Aires nog wat kiekjes!

1. Jm:
    13 maart 2019
    Leuk om te lezen! Keep posting!
  2. Moeders:
    13 maart 2019
    Mooi verhaal! Ik ben heel benieuwd hoe het verblijf bij locals bevalt!😘
  3. Patricia:
    13 maart 2019
    Leuk verslag van mooie belevenissen!
  4. Jip:
    13 maart 2019
    Top verhaal leest lekker makkelijk weg. En geeft een goede indruk van wat jullie daar allemaal doen en hoe jullie het vinden. Heel veel plezier nog en suc6 met de bus reis van 18 uur die ook adembenemend mooi is vermoed ik. Gr
  5. Hans:
    13 maart 2019
    Leuk verhaal en een paar mooie fotos
  6. Ine:
    13 maart 2019
    Even wennen dat andere tempo, maar je zult vlug merken dat de temperatuur je sloopt als je op zijn Hollands blijft rennen. Veel plezier bij de watervallen! We kijken uit naar de foto’s en jullie ervaringen.
    Warme brasa!
  7. Coby:
    13 maart 2019
    Mooi verhaal van wat jullie al gezien hebben en mooie foto's
  8. Linss:
    13 maart 2019
    Leuk zeg om jullie zo te volgen en de eerste herinneringen zijn gemaakt👍🏻Op naar al het moois wat nog komen gaat.
  9. Mip:
    GEWELDIG! X
  10. Kayleigh:
    Wauw!! Super gaaf! X
  11. Roland:
    Gaaf
  12. Emma:
    14 maart 2019
    Leuk!! 😍 De bussen in Argentinie zijn de beste in heel zuid Amerika dus geniet nog even van de luxe 😅
  13. Roog:
    14 maart 2019
    Tof! Veel plezier en safe travels!
  14. Jan, Jen en de kids:
    Gaaf!!
  15. Joan:
    14 maart 2019
    Mooi geschreven!! Leuk om jullie avonturen te volgen!
  16. Lia:
    14 maart 2019
    Mooi reis verslag en op naar de geweldige watervallen.
  17. Monique:
    14 maart 2019
    Super leuk om te lezen! En 18 uur in een bus?! 😱 Maar zo te lezen is het het allemaal waard! Ik kijk uit naar jullie volgende blog...
  18. Marleen:
    14 maart 2019
    Genieten hoor!! Ik ook van jullie verslag...
  19. Angela:
    14 maart 2019
    Erg leuk om mee te lezen.veel plezier.ben benieuwd naar de watervallen..
  20. Lidewij en Joost:
    15 maart 2019
    Jullie hebben in je verhaal nu al goede tips voor BA. Daar gaan wij ook heen, volgend jaar rond deze tijd. Geniet van jullie avontuur. 👍😊
  21. Wendy:
    15 maart 2019
    Wat onwijs leuk geschreven zeg! Dat theater omgebouwd tot boekenwinkel was een tijdje geleden op het nieuws, dus ik had er meteen een beeld bij, gaaf hoor! Blijven schrijven! Het is een feestje om jullie avonturen te lezen! ♥️
  22. Vaders:
    16 maart 2019
    Grappig dat je de link maakt met Parijs. In de (eer) vorige eeuw werd BA het Parijs van Zuid Amerika genoemd. Zeker in de oorlogstijden bij ons 14-18 en 40-45 was het daar grandeur tot en met. Ennuh ‘k ga niet tango-zeuren maar ben je op de begraafplaats op zoek gegaan naar een graf met het bronzen standbeeld van een man die van bezoekers een brandende sigaret krijgt? Nee? Cultuurbarbaar!! Haha T graf is van Carlos Gardel. De nationale idool van de tango, nog dageliijks betreurd want in 1935 omgekomen tijdens een transatlantische vliegtuigcrash. Veel plezier daar en ik ben het met de anderen eens. Blijf schrijven!
  23. Peter:
    19 maart 2019
    Niet te veel zitvlees krijgen daar! Pffff 18 uur. Hopelijk zonder files! Wijn per fles is geen drama.........